Sunday, May 19, 2013

motherhuggers :3

Bismillah.


sekitar sambutan hari ibu yang lepas. dan walaupun dah cukup lewat sebenarnya untuk aku throwback semua moment2 lepas. i dont care. sebab ni kan blog itteww. Lewlz. fyi. we celebrated Momma's day a bit late sebab mama Suria busy ada demo memasak dengan kawan kawan dia dekat rumah. Abah Nazan pulak sibuk makan aiskrim dengan kucing kesayangan. Dan aku pun busy sekali pada siang hari bila my bebbigewlz shyra and irma datang rumah.


ada orang nak promote periuk nasi dia. periuk nasi serbaguna lah kononnya boleh masak rendang dalam masa 5minit. nasi goreng 2 minit. Nasi ayam 10 minit. letak bahan2 set masa. cukup masa bukak2 jer dah siap, Magic gittew. untuk orang malas macam korang korang boleh lah. 


dan shyra dia nak bajet kawan yang sweet lah bila dia cerita dengan aku yang "eh tasha, haritu kan aku ada edit gambar kau. nak tengok tak?"

aku tanya dia dengan nada yang pelik "dah kenapa kau nak edit gambar aku?" dia jawab "sajer aku bosan."


masalahnya dia edit gambar aku tak cantik. dia runcingkan dagu aku. lepas tu dia naikkan cheekbone aku. dan dia flawless kan muka aku. lepas tu dia mancungkan hidung aku. masalahnya tak cantik. tak sweet pun kau buat macam tu. takpayah nak usaha lebih untuk aku sayang kau. aku tetap sayang kau macam biasa Shyra. 



Oh well setiap orang akan cakap they got the best mom in the world. the gojez lah. the queen lah. the funny lah the positive energy lah and blah blah blah. and mama diorang lah superhero and so on. 

But, aku tak pernah pun rasa mama Suria tu superhero aku. never. sebab aku tahu dia ada kekuatan dia yang tersendiri. To be honest. She's strong. Dan kadang kadang dia jugak tak kuat untuk tampung semua tu. So she'll burst jugak. dia pun tak kuat mana. sama jer macam orang lain. tak cukup sempurna. Dalam hidup. Manusia tak pernah sempurna. Tapi ketidaksempurnaan kita ini jugak yang menjadikan kita seorang manusia yang sempurna sebagai seorang manusia biasa.  Menjadi tugas kita untuk sentiasa berfikiran optimis dalam setiap hal dan selalu bersangka baik dengan Tuhan. jadi kenapa perlu terus marah / benci Ibu bapa sendiri? sedangkan bapa kita sendiri meniduri ibu kita dalam keadaan penuh cinta. Dan kita juga dilahirkan atas dasar cinta. 

sebenarnya cuma tukar posisi. sebab adik Iman tak sesuai duduk sebelah aku. dan abah Nazan lebih sesuai untuk duduk beside his favourite daughter. lelwz. :P 

 and the candle is ON. dim the light. its time to make a wish and blow. 
 setiap gambar family kitorang. mesti akan kurang sorang dan sentiasa tak cukup forum. 
Pity Ezrin. 

 Somehow, kitorang tak lupa kan dia pun. buat buat macam dia ada. itupun dah cukup rasa family forum ni ala ala lengkap. Dan bila mama Suria and abah Nazan cerita, susah nak jaga setiap sorang dari kitorang. masing masing dengan cara masing masing.

and after that. video call with Ezrin Nazan for 45 minutes. too much things jugak nak cakap sampai bosan borak dengan dia. Dia menangis sebab jauh dengan mama Suria. Well. Manja manja aku. manja abang aku lagi. 

Via Ezrin's creen. 

 Via My creen. 


Mungkin aku belum cukup pengalaman mempunyai satu peristiwa yang membuatkan aku membenci ibu bapa aku sendiri. dan aku jugak tidak merasa seperti orang lain dan aku minta dijauhkan semua perkara tersebut tapi aku punya cerita sendiri antara aku dan ibubapa aku  dan cerita itu yang membuatkan aku lebih memahami apa konsep kefahaman menghargai ibu bapa walaupun mungkin tidak menyeluruh.  


Semua kata sayang. Tapi sayang macam mana? Kita sendiri yang rasa. dan masih ada diluar sana yang kurang jelas tentang konsep menghargai. And bagaimana sesuatu perasaan cinta itu disalurkan lebih kepada orang yang tidak sepatutnya? the answer is, it when something has become part of your daily routine, it becomes something normal and less special. And that is why dulu dulu waktu kita kecik selalu kita bergaduh mak bapak sendiri. dan kita selalu benci sesama siblings. Dan bila kita semakin membesar. Kita berjumpa dengan ramai orang. Dan kita jugak sudahpun diperbodohkan oleh orang sekeliling. saat itulah kita sedar bahawa ibu bapa ialah orang yang tidak pandai menipu anak anak mereka. 


I love pasta. And macam kanak kanak yang lain jugak. kita semua suka makan pasta raite? But i love it when my mom cooks it. I asked her before if she could cook it again. Tapi mama cakap dia tak nak masak. GOSH. mommasaywhat??!! I was very disappointed!  according to her, "if I cook it all the time, it won't be special anymore"  okay. deep inside. I understood what she meant.


i believe that we need to appreciate the things we love while we have it. and do not take for granted. kadang kadang aku selalu mempersoalkan kenapa aku tak dilahirkan sebagai lelaki. Sebab aku tak suka bila mama Suria selalu risaukan aku. aku tak suka bila mama Suria selalu call aku tanya dekat mana bila nak balik dan jangan keluar dengan lelaki dan jangan pakai macam lelaki jangan main permainan lelaki jangan cakap macam lelaki sedangkan I know how to keep my life in line. Tapi suatu hari nanti aku sendiri akan menjadi isteri dan ibu kepada seseorang. dan masa tu mungkin aku akan mula faham kenapa mama Suria buat macam tu. 


orang cakap jaga lembu lagi senang dari jaga anak perempuan. 


No comments: