Monday, June 24, 2013

The extremely unhealthy haze

Bismillah.

ramai yang merancang untuk keluar hujung minggu. termasuk lah aku. tapi apa nak buat. jerebu di mata. mungkin semua orang nampak. jerebu di hati. tak siapa yang tahu. sakitnya hati bila. semua perancangan. takberjalan dengan baik. 

rancangan tasha : nak bawak adik Iman tengok movie monster inc. 

yes. dia 14 tahun. tapi aku tetap nak dia keluar dengan aku. sebab. aku tak harap dia keluar sorang sorang. Tasha. He's 14th. Not four. but who cares. aku kan kakak. mungkin sebab penat sebab eday abang aku semalam. jadi. aku terlambat bangun sikit. yes. sikit. lambat sikit jer. but. bila aku bangun. kenapa aku sorang sorang dekat rumah? okay. mana yang lain? ? ? 

mama Suria : keluar jumpa jiran.
Abah Nazan : Bawak kakak Nadia pergi Klinik. ambil MC. tertelan jerebu lebih aku rasa.
Iman pulak : hmm. malas nak cakap. sakit hati. 


boleh pulak dia buat last minute plan untuk keluar senyap senyap dengan kawan dia. and I was like. weyh jahatnya kau -______- 

jadi maknanya jerebu macam ni. aku kena stay rumah. tapi. aku ada tips untuk hilang bosan dekat rumah andaikata ada yang bosan duduk rumah. 


1) kemas bilik. 

kemas bilik okay. BILIK. bukan rumah. kalau nak suruh aku kemas rumah. oh. penat. dan aku terfikir macam mana mama sentiasa bertenaga untuk kemas rumah hari hari. jadi. sebagai seorang anak, saya harus memastikan mama sentiasa sihat supaya dia dapat memastikan kami tinggal di rumah yang bersih dan selesa. :*



tak ada tempat lain dalam bilik yang aku nak kemas melainkan study table aku sendiri. hari pertama. mungkin agak kemas. tunggu lah esok lusa. tapi ini pun semak jer. i need more space.

baru perasan. sikat aku banyak. dan. aku ada jugak wondering. kenapa sikat aku banyak sangat? tanya diri sendiri. tapi diri sendiri pun tak mampu nak jawab. padahal aku bukan ada rambut pun. 

buang semua kasut kasut yang dah buruk dan tak nak pakai. semua ni cuma menyemakkan bilik aku dan menjemput habuk semata mata. 

another tons pair of shoes yang sedia untuk dibuang. kalau nak difikir sayang. semua benda aku sayang. tapi. sampai bila aku nak simpan sampah sampah ni. So choose. worth it or not to keep those all stuffs? 

 jadi cuma ini sahaja yang tinggal. walaupun sedih sebab bilangan kasut dah berkurang. tapi. kita tetap kena reducekan barang barang yang jarang diguna. dan tak penting. susun. dan teratur. tapi still kena masuk kotak supaya lipas tak gigit. mulut lipas tu busuk. kalau nak tau lah. 

kalau dulu. setiah hari ahad aku akan pastikan aku sikat rambut semua barbie doll aku. sebab dulu masa kecik kecik. aku fikir kalau tak sikat rambut diorang, nanti rambut diorang kusut dan rosak. hakikatnya. tak ada apa apa pun. aku jer yang kuat berfantasi. 

yes. macam budak perempuan lain. aku sangat suka barbie doll. mama Suria pun suka. sebab tu dia belikan. :3 tambah pulak. aku ni kan princess. hmm. 

sebenarnya. bila cakap pasal barbie. ia akan buat aku teringat seseorang. Yes. dia lah the only bestfriend yang selalu sokong aku bila aku bawak barbie datang sekolah. konon nak show off lah kat kawan kawan yang aku ada  barbie. dan orang lain akan pandang aku ni macam yucks jer. tapi dia tetap akan support aku. she is Hanis Khalil. bestfriend aku masa darjah lima. dan bila form one. dia pindah. :'( MY lesbo partner. yes, aku sangat sayang dia. sangat sangat. kenapa lesbo? sebab. kitorang selalu peluk peluk. pergi mana suka peluk peluk. dan pernah dulu jadi issue masa darjah enam. bila dia ajak aku comolot dengan dia. dan aku cium dia. konon nak tunjuk sayang. hmm.  -_-" tak best pun cium mulut dengan perempuan. 

dan aku masih lagi ada niat untuk tambah collection barbie doll. siapa siapa rasa nak jual barbie antik. boleh contact aku. Tapi aku janji. aku akan kongsi minat aku dengan anak perempuan aku. tapi aku takkan kongsi barbie doll aku dengan anak perempuan aku. sorry sayang. mama awak ni kedekut sebenarnya. 


 2) main kucing



aku sebenarnya bukan lah suka kucing. aku benci gila dengan kucing. geli dengan bulu bulu dia. tapi lama lama. benda yang kita paling benci tu jugak yang paling kita suka. macam tradisi manusia. orang yang paling kita benci lah orang yang paling kita suka. jadi. jangan benci orang tu lebih lebih sangat. aku dah terkena banyak kali. tapi sekarang aku dah insaf. 

  
geliat nak masuk bila nampak tuan dia yang comel konon konon nak bukak sliding door kasi friskis. dia ingat tuan dia nak bagi makan. padahal aku tak pun. sajer jer itteww nak guwau guwau. hiks hiks hiks. 

3) jumpa anak jiran

jumpa anak jiran mungkin akan jadi lebih seronok kalau :

- anak dia lelaki.
-anak dia lelaki. dan anak dia hensem.
-anak dia lelaki. dan anak dia hensem. dan anak dia sebaya kita.
-anak dia lelaki. dan anak dia hensem. dan anak dia sebaya kita. dan anak dia single.

tapi dekat area rumah aku. semuanya budak budak. semuanya under ages. honestly. dekat lorong ni. family aku jer yang anak dia dah besar panjang dan boleh kahwin. hmm. 

 anyway. meet syahmi. anak jiran aku. masuk pagar rumah semata mata nak tunjuk basikal baru. beli semalam. bau kedai lagi. budakbudak. biasalah. semua benda nak show off, macam aku jugak. dulu kalauboleh semua benda nak tunjuk. 

dan aku masih ingat dengan jelas bila masa darjah dua. aku pernah tipu kawan aku. sebab aku cemburu tengok dia bawak barbie baru beli.  dan barbie dia cantik. dia berlagak depan aku. aku taknak kalah. so aku tipu dia "Alaa. bapak kiter dia belikan kiter barbie dekat italy. lagi cantik." 


masa tu italy pun aku taktau kat mana. hmm.



p/s : selamat malam. dan sebenarnya. aku baru tahu, ini malam nisfu syaaban. Dan aku taktahu Nisfu Syaaban tu apa. jadi aku google. tapi sekarang aku dah tahu dengan jelas. :')

 "Secara ringkas, Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan orang-orang Muslimin selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru."

 okay. be good guys. no wonderlah bulan cantik malam ni. 

tapi. orang kata Nisfu Syaaban dan indeks jerebu yang semakin meningkat ada kaitan. hmm. well. this haze is extremely unhealthy and making people extremely unhealthy.esok kerja. dan saya harap office saya cuti esok. sebab saya dah tak nampak jalan untuk ke office. hmm. 



No comments: