Sunday, June 7, 2015

it's a wrap


Bismillah..


Assalamualaikum. Jarang sangat aku nak bagi salam kan. lulz. aku rasa kebelakangan ni jarang betul aku nak lepak atas katil hadap laptop sambil kunyah bucu bantal dan update blog aku yang dah lama kusam ni. wow. selepas 5 bulan atau mat saleh sebut After 5 months. Finally I got my act to update this blog. lulz. amboi, benci betul kan nak baca jangan nak inglis sangat sebab aku pun tak tau kalau grammar aku berterabur tercicir. Apa aku buat selama  ni sampai 5 bulan tak update blog?



busy? - sentiasa. 

malas? - lagi lah sentiasa 





well, I don't know how to start. bukan apa nak buat entry ni pun aku malas sebab nak kena cerita satu satu. ingat senang ker nak perah otak untuk fikir benda apa nak tulis even aku tau tak ada siapa pun rajin nak baca, nak buat perenggan pendahuluan ni pun dah 3 4 kali aku menguap. tapi kan Terima kasih kepada individu yang memaksa dan mengingatkan aku untuk update blog ni. To be honest, sebenarnya saya dalam proses untuk melupuskan blog tashalecka-lecka for some reasons. Cuma tak tau lah bila betul betul nak padamkan blog ni. For this moment, I will do the best that I could. 


Apa apa pun Happy New Year kawan kawan. Tacha Dah 22 tahun. hmm. makna nya blog ni dah makan 6 tahun since I was 16. Whoaaa. we grew up thinking we were worthless shit. Sedangkan, kita lebih berharga dari apa yang kita jangka. So, make your days count people <3





4th December 2014

kita throwback sikit cerita tahun lepas. sebab ada budak tak sempat jumpa kita masa kita convo. dia requested suruh upload kat blog. Ikut hati malas nak upload   sebab sayang sangat kat gefren sorang ni. 



cerita konvo dah sebulan lebih dah tapi rasanya tak pernah salah kalau kita nak kongsi dengan semorang yang bukan senang nak habiskan tiga tahun punya belajar dan Thank God for everything. Bukan sahaja dapat scroll diploma, siap dapat boyfren pulak tu. Eh. okay lupakan.

Jujurlah siapa tak suka kan bila nak konvokesyen. sana sini aku tengok baju orang ber lip lap lip lap macam bunga api. meriah betul. yang perempuan dengan heels setinggi alam. yang lelaki pulak dengan kemeja licin tajam kat bahagian lengan kalau nak potong buah tembikai pun boleh potong sampai 7 8 biji.




hamboi sedap cakap pasal orang. tak tau aku menangis kat abah Nazan nak baju baru untuk konvo siap custom nak minta lace prada warna sekian sekian. complicated sungguh hidup aku. lemah makcik yang jahit baju aku. padahal kau konvo bukan nampak pun baju jenis apa kau pakai. nampak kaki jer terkontang kanting berjalan. 

ekceli kan. sehari sebelum konvo waktu amik jubah, bagitau aku siapa kawan kau yang tak batak dengan baju konvo dengan topi bulu berjuntai tu. siapa yang tak batak dengan baju konvo sumpah menipu. semorang sibuk nak pakai baju konvo siap tangkap gambar pastu upload kat insta dengan hashtag #preconvo hashtag #teaser hashtag #convoesokyeayyy hashtag #akuyanggradkauyangpanas dan hashtag macam macam lagi. contoh macam orang kat bawah ni. 

korang dah like belum gambar aku kat insta? kalau belum, tolong like sekarang. isntagram aku natashanazan

"bencinya dengan tasha nak paksa paksa batak like ker apa."

jangan benci. orang kata kalau benci lama lama suka.  orang kata. 
 
acah acah macam the fault in our star gittew. 
girls be like, "jum baring jum baring buat bulatan cepat!!" sambil memekik meroyan semua. eksaited. perempuan kan cepat eksaited. tak faham aku macam mana lelaki boleh tahan dengan perempuan. awak, saya harap awak tahan tau dengan saya. lulz.

masa ni diorang suruh semua pejam mata. aku pun tak faham dengan jelas kenapa nak kena pejam mata? tapi aku kesah apa. aku tanak pejam mata. 

aku suka gambar ni. gambar ni cantik kan?  kalau tak cantik pun tolong lah cakap cantik.  tak tau proses belakang tabir dia macammana. 
ok. kau tengok. kau tengok. CHAOS. haihhh rindu. tsk tsk.nak cerita pasal susah masa belajar, memang banyak susahnya.  so bagi chance lah untuk kitorang eksaited. weyh ingat senang ker nak habiskan 3 tahun punya belajar. 
 

tak habis dekat tasik UTP, esok tu kitorang photoshoot lagi tapi kali ni location : bukit terbiar ala ala sahara belakang balai bomba. tak mampu nak kumpulkan 90 orang studiomates kitorang. so ini jer yang ada. 




korang pernah ada kawan baik? 

mestilah pernah kan. kawan baik yang sentiasa ada dengan kau waktu susah dan senang. kalau boleh tidur pun nak sekatil, sebantal kalau boleh, mandi pun nak sama sama siap tolong gosokkan lagi. Nak cakap pernah gaduh ker tak tu jangan ditanya. bohong kalau tak pernah masam muka ker, terasa ker, bengang ker, marah  ker kat diorang tu kan. kenkadang terselit gak rasa nak terajang, tapi sikit jer lah rasa macam tu. aku baik. macam aku, ni lah kawan kawan aku sejak aku sem satu diploma sampailah habis 3 tahun diploma. nak cakap hubungan kitorang sebenanrnya rapat macam family sendiri. apa benda semua nak sama sama. dah lah satu class, sama campus, satu department, sama sama pergi makan, sama sama balik raya.
 

 

ni lagi sorang. kawan baik aku untuk hujung hujung sem. Tajol. jantung hati jantung pisang pun boleh. jarang aku borak dengan dia sebenarnya. cuma dia pernah cakap tak berani nak tegur aku. aku ni garang katanya dan aku ni susah untuk didekati atau dalam bahasa pasar, sombong tasha ni. orang macam ni lah yang buat aku rasa nak heret muka dia kat jalan raya. asal aku diam jer sombong. asal tak senyum jer garang. kau tahu tak aku ni pemalu orangnya? berbudi bahasa? auwhhh. benci jer baca kan. 


tudia suasana konvo dekat UiTM PERAK. nampak panas kan dan memang panas. memang hitam balik lah citer dia muka aku. sia sia selama ni aku putihkan kulit untuk konvo. 

aku nak amik gambar dekat board belakang tu kau faham faham jer lah semua orang berebut papan belakang tu macam lah fazura ada kat situ. aku ni cool orang nya. malas lah nak berebut berebut.  

Ni dia Encik Nazan dan Mama Suria. comel kan abah Nazan aku. waktu orang semua suka ejek aku hitam hitam contohnya 

weyh asal kau hitam? mak kau suka makan kicap ek masa mengandung? 

mana ada. mak aku tak makan kicap lah. 

*nangis*


 abah Nazan jer yang suka cakap aku ni cantik sebab ikut hensem dia katanya. mama Suria pun tak pernah cakap aku cantik tau. hmm. sentap. yerlah kiter tak shantuek. kiter biasa biasa jer. sebelah aku tu Mama Suria. hobi dia suka berleter. tak ada siapa boleh kalahkan okay. tapi aku tetap sayang mama Suria

ni lah Faez Azman kawan masa dekat MRSM Melaka. Thank You Faez sebab sudi datang dari jauh padahal tak lah jauh mana pun sebab dia pun belajar dekat sini jer. siapa siapa yang single, berminat boleh email aku atau drop comment sebab haritu dia mengadu dekat aku yang dia masih single DENGAN syarat faez ni dia suka orang yang gambar facebook wechat twitter dia posing kontroversi sikit versi baju londeh nampak bahu. lulz. okay tak kelakar pun.


nak cakap pasal Ikin Jaldin pun dah banyak kali kalau korang perasan aku cerita pasal dia dekat blog aku. Dia ni pun kawan MRSM aku dulu. cakap pasal kawan MRSM teringat pulak aku zaman SPM. masa awal awal tahun form 4 mask asrama masa tu punya lah semua tak kesah pasal SPM sebab masa tu tengah honeymoon gila gila. lagi sebut pasal SPM jer semua buat muka toya tak tau. masa tu zaman facebook dapat 15 likes pun aku dah rasa hot gila babi. nak dikatakan punyalah honeymoon aku dekat MRSM sampai lagi 2 bulan nak SPM pun aku goyang kaki lagi siap aku kena transfer masuk kelas pemulihan dekat MRSM sebab prestasi aku yang teruk. tu lah honeymoon lagi. 

tapi alhamdulillah. sebab aku dah penat main main masa SPM lah yang buat aku rasa nak serius sikit masa diploma. kesian tengok mama Suria abah Nazan habis duit banyak nak hantar aku belajar. takkan kali ni aku nak main main lagi. 

ikin jaldin ni sajer tau malukan aku. dah lah throwback muka aku selebet gila masa tu noob gila pakai tudung tanak kedepan plak. tahniah ikin jaldin. i lebbiuuu <3

sini aku bertindak adil dimana aku kolajkan semua gambar kawan aku yang sempat ambil gambar dengan aku. bukan apa aku dengar cerita ada sorang budak perempuan ni tacing sebab aku tak ambil gambar dengan dia. 






benda wajib yang kau akan buat bila dapat topi ni. dah baling habis terhatuh atas kepala orang sampai benjol. 


setiapkali anak anak abah Nazan grad mesti dia nak grad jugak. siap upload kat fesbuk lagi cerita dia dah grad. 

ni jer lah family aku tak besar mana pun sikit jer kecik jer. thanks for coming jauh dari kelantan tu. 
jadi sekarang, apa nasihat aku?
belajarlah rajin rajin selagi kau mampu. kalau tak mampu pun belajar jer sampai kau rasa kau nak telan buku tu. kalau boleh telan kau telan jer. koyak sikit sikit lepas tu makan. apa lah sangat rasa susah sekarang untuk senang di kemudian hari. Bukan senang nak senang, bukan susah nak susah. ceh nasihat macam nak hakak hakak kan. menyampah jer rasa tengok diri sendiri.  
 September 2014


cakap pasal September, sekarang dah bulan febuari dah cepat betul masa berlalu.
apa yang aku rasa remarkable sikit untuk september sebab dapat attended majlis anugerah dekan untuk kali terakhir. Tahniah untuk semua kawan kawan aku yang berjaya dapat anugerah dekan! MMuahh shikedd :*
kenalkan, lecturer macho. Encik OJ (Osman Junior) kellas nama. Encik OJ ni tua tua pun hensem. kenot resist do. Dia one of the coolest lecturer design dekat departmen ID. Dia ajak selfie. apa lagi. selfie lah. 

aku tak tau benda apa yang kelakar sangat masa ni semorang gelak nampak gusi
terima kasih atas bantuan pantulan cahaya matahari yang buat aku nampak begitu putih berseri cantik sentiasa dan tolong jangan menyampah. 
 
weyh rindu lah siaaaaaaaaaaa. yang tengah tu MONSTER. pondan ni memang suka menyemak. tapi bagus jugak ada orang macam ni tak sunyi
Hidup Pondan Bermaruah!!! Yeahh! 
 .
Lepas habis majlis Anugerah dekan tu. Encik OJ suruh kitorang singgah studio junior PART ONE. so ini lah dia muka muka junior part one. teringat aku masa mula mula aku jadi budak part one. tak sangka sekarang dah habis dah sambung degree dah pun. cepat betul masa .
 
cakap pasal "masa" ada sesiapa yang dah lupakan blog aku ker? mahupun dah delete bookmark blog aku. sungguh sedih kalau ada antara korang yang buat macam tu kat aku. memang masuk 5 6 bulan aku tak update blog ni kan. aku rasa kalau 5 6 bulan ni anak kucing yang baru lahir pun dah boleh berlari siap pas baton dah.  ada gak yang tanya 

"tasha kau kenapa tak update blog dah?"

"tasha bila nak update blog kau?"

"tasha, jangan lupa nanti update blog masukkan cerita pasal aku tau"  
 (takmalu betul)

tapi semuanya aku jawab dengan nanti, nanti, nanti. aku punya nanti tu sampai sekarang baru nak update. dan cerita dia aku diam sebab ni lah.   aku dapat tawaran untuk sambung belajar. memang aku aim nak sambung lepas diploma. so alhamdulillah sebab ada tempat untuk aku.  senang cerita sebab aku busy dengan degree aku.


 
macam biasa, orientation day lah yang paling pishang. gambar ni tak boleh ketengah bengang pulak aku.


First day class, Girls be like, "but first, lemme take a SELFIE"
dari kiri, Ajalea, Rohayu, Fiey, Tasha, dan Ally. 
kenalkan, kembar sejati dari zaman diploma sampai degree. Aku tak tau apa yang susah sangat orang nakbezakan kitorang. dah terang terang dia putih aku hitam pun susah ker nak bezakan. hmm. paling tragis bila orang jumpa dia jalan sorang sorang. lepas tu orang tu tegur dia

"eyhhh TASHAAAAA. tasha dah putihhh"
  
aku tak tau aku nak rasa apa. hmm. 






semangat kau nak tunjuk kad matrik baru tapi tah kenapa tah muka aku nampak lonjong. tak proportion betul camera dia. tapi kad matrik ni dah hilang. hmm.



October 2014




Dalam 5 6 bulan ni aku sibuk sikit sebab banyak kerja nak buat. tiap tiap hari nak kena attend class. lambat masuk kena berdiri atas meja. tanak aku berdiri atas meja aku dah lah tinggi takker kepala akan tembus ke ceiling. lepas tu dengan assignment aku yang berlambak sampai tangan yang dua ni pun tak cukup. kalau boleh beli tangan spare kat kedai memang aku lah orang yang paling banyak beli. 


asal masuk kelas jer lecture bagi assignment macam bagi gula gula kat budak. happy betul dia bagi assignment dengan muka sinis kekonon macam "ambik ko buat banyak banyak biar ko tak boleh update blog lagi tacha"


Dengan kebusy-an tersebut lah punca lama betul aku tak boleh nak ber pom pang dalam blog ni. tak ada siapa kesah pun sebenarnya tapi macam bosan gak lah sebab aku kalau tak ada kerja aku akan usha blog sendiri baca cerita sendiri. nak kata lifeless tu tak jugak sebab blog aku memang best kan. no wonder lah kan OMG RIAKNYA OMG POYONYA .
Tengah busy busy tu ada kem lah pulak daaaaa. kemm taaruf nak merapatkan student baru dengan student lama sesi suai kenal lah cerita dia. bagus betul department aku ni.


Tak tau lah kenapa aku sorang jer sesat dalam group ni kawan aku semua group lain. but that was fine.
sekali dua kali tengok bayang bayang tu macam tengah mencarut pun ada.




Kau tengok. balik kem sambung pulak dengan assignment grouping. Andai kata lah kan. ANDAI KATA ada senior senior ID atau pensyarah ID yang terusha tersinggah blog ni lepas tu tengok pulak hasil kerja aku yang tah paper ni, mohon pencerahan segala idea yang bernas dan bantuan serta pendedahan secara terbuka amat dialu alukan.



penat tau balik kem lepas tu kena submit kerja tanak banyak pulak tengok siap dengan tiga model pulak tu. Tu lah kecik kecik sebok berangan nak jadi designner. ingatkan designer ni senang main susun pasu susun sofa pilih cat kaler apa cek cek rumah lepas tu boleh goyang kaki dapat duit. bila dah masuk ingatkan belajar Interior Design ni boleh buat modal berlagak dengan kawan yang kau tu designer teragung tapi sebenarnya bila kau tahu macam mana hidup dalam bidang ni kau mesti tanak letak dalam list permohonan UPU kau. tapi masih lagi aku enjoy dengan apa yang aku buat. Thank God.



November 2014


aku tak ingat apa jadi tapi yang penting aku tetap busy.


18th December 2014

Balik jer dari konvokesyen, submit pulak FINAL PROJECT. lagi tough kalau dulu balik kem at least kerja grouping ada banyak tangan. Ni Final Project siapa pulak nak tolong kau.

Ni nama dia bilik budak rajin. tak rajin tak besepah macamni. jangan nak cakap aku pemalas ker apa sebab tak kemas bilik blah blah shit kalau korang budak design aku rasa korang akan faham bila katil dah tak ada rupa katil.
makin stress bila masa tinggal sikit tapi kau macam banyak jer lagi benda nak buat.dah sampai level pre-stress bila semua benda kau rasa macam tak sempat nak siap. tapi kau buat jugak semampu yang boleh. serius lah aku pernah sampai nak termuntah buat design tak tidur semua. sedih.



so ini lah dia hasil kerja tak tidur malam muntah demam semua. for more info korang boleh visit online portfolio aku. 

http://natashanazan.wix.com/dexiredexigner


habis jer submission betul betul menandakan kitorang dah free so lepas ni boleh fokus dekat exam pulak. Thank God semuanya berjalan lancar tapi aku tak tau lah kan apa cerita dengan result aku sem ni. hmm. tawakal. doakan tasha suksez! amin.

JANUARY 2015





tekak ni asik terasa nak makan sedap. apahal entah kalau boleh tiap tiap benda yang ada kat keyyel ni aku nak pergi singgah dan makan. siap google gambar makanan lepas tu simpan dalam handphone. nafsu buaya betul kan. 

lagi tiba tiba kebetulan officemate aku ajak makan pulak haritu. Meet sofea. <3 gigi dia cantik kan sebab tu aku kadang tak suka tau senyum nampak gigi sebab gigi aku besepah tak reti duduk diam ada kedepan ada kebelakang. 



tak habis kat situ pulak bila abang aku pulak ajak aku pergi ICT kononnya tak pernah singgah situ.tapi memang dia tak pernah singgah situ pun. 

bila last day korang pergi ICT? sebab kali terakhir aku pergi ICT bulan 5 tahun 2014 masa tu Tajol bawak aku pergi ICT kononnya suwit lah first date kat situ tapi memang suwit pun. cuma apa yang beza sebab ICT kali ni lagi best sebab dah mula ada game macam kat genting even tak lah thrill mana tapi okay laaaaaaa. 

18th January 2015

perempuan memang suka camni. nampak rumput jer nak showoff nampak tiles lawa sikit jer nak tunjuk gambar kaki. kalau kaki putih takper gak.

so nak tau tu kaki siapa tu kaki kitowunkx. girlfriends gitteww. lulz.

busy sangat. tengok aku. sentiasa ready dan sentiasa shantuek
tah siapa tah onggile baju hitam sebelah. tak kenal do. tak kenal.
tak silap aku nama dia alya. tak silap aku lah. dia boleh suka bila aku dengan nana mengumpat dia.

malas nak bagi alya tacing lama lama. yer lah sorry lah aku suka panggil kau gila. meh sini shiuummm shikeddd. 

kimek lah alya dia tak bagi aku cium dia. 
zzz... 


ni baina dengan nana macam drama isteri bermadu. tapi ending dua dua akhirnya boleh terima untuk berkongsi suami.

lantak aku lah kan baru sibuk nak cerita yang aku main belon gergasi. pada siapa tak try lagi pergi tanya enche google caner nak buat buble sebab kat luar mahal tau ni nana belanja satu bekas 5 ringgit.

aku tau aku nampak busy. 

tapi biasa lah aku ni jenis multi tasking orangnya. so encik suami takpayah heran lah kalau nanti aku boleh susukan anak sambil vakum rumah.

takder lah sebenarnya masa ni mama suria tgh call tanya aku kat mana dengan siapa buat apa pakai baju apa dah makan ke belum. kalau boleh semua benda nak tau. biasalah tu.
semua gambar tak jadi. sigh.  -_____-"

mula mula eksaited nak lawan belon siapa lagi panjang.
 lulz. macam tak betul jer ayat aku.
ternyata belon yang aku buat lagi kiut. bulat bulat. siap halang muka baina lagi.
gambar ni paling win sebab semua ada. eksaited plak tu.
Thanks for having me babes. Tak tau dah nak cakap apa idea yillek aku update mi pun dalam bus tanak gegar plak aku menaip. Gigih. 

                Ececeyyy acah acah jer.

 Tadi tak fair and lovely langsung sebab tak masuk semua👭👭 

Malam tu tah kenapa alya suwit sangat tiba tiba jer rajin edit gambar aku. Nak cium tak bagi. Nyampah. 




Atototo. Nana pun. Siap hashtag tak boleh blah. Anyway big thanks to nana sebab susah payah datang spent masa dengan kitorang dari puncak alam to shah alam. 


Okay. Tu cerita bulan lepas. So lame tasha tak update blog lama gila. Anyway im tryin to make it as proper as i can. Insyallah after this no more. Hopefully, 😅 


Last but not least, mana yang salah eja salah cakap just ignore buat buat tak nampak jer okay and thank you to all friends, family and lover. Thank you for everything. 💕 



Xo 💋










No comments: