Friday, February 8, 2013

Back In time - Part II

Bismillah


cakap pasal Hotel. Normally. kalau ikut cara aku, Hotel ni just untuk tempat kita tidur jer. sebab kita travel jauh2 bukan untuk tidur. so buat apa nak pergi hotel mahal2 dan buat apa nak bayar beribu ribu just untuk baring dan rehatkan badan. Atau pun ini ayat orang orang yang tak  mampu atau bahasa sopan kurang kaya. LOL. tapi ada hotel yang serve MYR1000 hanya untuk satu malam dan ada jugak yang serve MYR22,000 untuk satu malam with packaged. so ini yang aku kena kaji dalam trip aku baru baru ni. apa yang special sangat sampai nak tumpang tidur pun beribu ribu bayar. duit mengalir keluar macam tsunami.



25.01.2013


seriously at first sangat malas aku nak pergi buat research. lemau. nak tidur lagi!

memang dress code kitorang pagi ni ialah blue theme. LOL



Team member aku ada 5 orang which are Tasha, Syahril, Baina, Naim and Mirul Semua orang ada partner masing masing. Mirul jer tak ada. Lulz. 
 semua tak ready untuk posing yet baina sentiasa akan ready in every shot. damn comel lah kau. Klasik tak family portrait ni? LOL. aku cuba buat gambar ni nampak klasik by using photoshop but this is what i got. haha.  
 



 we got 2 appointments. Frangipani Hotel, Resort & Spa and yang kedua di Bonton Resort


sweet tak aku siap buat storyboard lagi untuk korang. so ini hotel pertama kitorang pergi. Frangipani Resort and Spa. we met Puan Zuraidah. Admin bahagian education di Frangipani Langkawi. and she introduced us with Miss Prescilla untuk guide kitorang sepanjang research. apa yang best tentang Frangipani langkawi ialah this is the only Hotel yang sangat mempraktiskan Semangat kehijauan. semua benda dia nak recycle. bukan setakat air hujan diorang tadah. air jamban air air-cond pun diorang tadah. serious aku tak tipu. tolong lah percaya.



entrance dia sajer dah macam masuk hutan kiri kanan penuh pokok2
 memang green habis. Frangipani Langkawi attract us dari awal2 nak masuk lagi dengan pokok2 besar yang jadi macam tunnel so memang redup sepanjang kitorang jalan tak panas as the trees act as a shelter. 




Frangipani bermaksud bunga kemboja. sebab tu lah tengok dekat tangga dia ada bunga komboja to symbolize them and welcoming the guest. tapi kemboja ada banyak jenis antaranya kemboja putih and kemboja merah. they used kemboja putih sebab kemboja putih menghasilkan bau yang lebih wangi kalau dibandingkan dengan kemboja merah and besides, they used this flower not only for decorations but also as a welcome drink. Frangipani tea :) Im not sure how they processed the tea but its what they served.


Hampir semua benda diorang recycle. for example, lampu ni. old glass bottles. masuk mentol. siap. korang pun boleh buat. 

antara barang2 yang diorang recycle. see, sampai ashtray pun guna buah kelapa punya apa benda tah nama dia yang penting kelapa punya. but most of it diorang guna recycle wood for decorations and etc etc.







dah dah lah tu tengok gambar pokok kelapa. jum tengok gambar aku pulak nak tak? tolong lah kata nak please. *winkwink* dah ni kan blog aku. tak gempak lah kalau tak ada gambar aku. Okay. itu sangat kekwat. tetiba rasa menyampah pulak dengan diri sendiri.

pantai belakang tu buat aku rasa macam kat malibu pun ada.
well. orang kata diorang  ni couple of the year. 

habis tu kalau yang ni couple of apa pulak? couple of the worse. boleh tak? dah tu hari hari dia ni nak cari pasal dengan aku. aku bagi nasi kangkang baru tahu.




2nd hotel. Temple Tree at Bonton Hotel





apa yang uniq ialah rumah rumah dekat Temple tree ialah rumah original yang sudah berusia antara 70 tahun hingga 100 tahun. sorry to say. kalau aku kaya sekalipun aku rasa aku tak pilih hotel ni sebab seram kot. rumah aku yang sepuluh tahun eh, rumah aku ker? rumah abah mama aku yang dah sepuluh tahun tu pun dah macam dalam movie jangan pandang belakang. ini kan pulak rumah lama. tapi dia dah redecorate and repair balik mana yang rosak. still aku rasa seram. sebab rumah lama kot. banyak pantang larang. anyway tetap mampu memukau aku. itu yang uniq, rumah lama. tapi style baru.



muka tu tak boleh nak comel lagi ker korang? 

antara top designer yang sexy al-gojez lah aku cakap dengan korang. lulz. ini bukan gurauan okay. 

chup. aku ni nak cerita pasal Hotel ker nak cerita pasal apa ni? syok sendiri melampau okayyyy kau nyah. 

well. this is the entrance of Bon Ton Hotel. for cat's lover. memang pilihan tepat untuk datang dekat Bon Ton sebab Bon Ton memang banyak kucing dan anjing. dan diorang memang lepaskan semua anjing dan kucing.  
 see. Sampai sampai jer dekat Bon Ton ada kucing yang greet aku yang comel ni. Tasha. Behave. please. tapi serius. dia comel. siapa? takkan kucing tu kot. and mula mula masuk jer pintu Bon Ton terkejut aku takpayah cerita. ada anjing menyalak nampak aku. jilaka! dah semua sumpah seranah keluar dari mulut aku. Gila apa hotel ni dia lepas anjing dia macam tu. aku keluar balik kot. lepas tu Staff dia ikat anjing tu then baru aku boleh masuk dengan lagak nya depan anjing tu sambil tangan dalam pocket bajet cool. 

sumpah aku rasa nak jentik telinga anjing tu. 





what we can see is Bon Ton Hotel banyak menggunakan material material yang klasik sebab the owner nak educate the tourist tentang culture culture di Malaysia. itu yang uniq dan itu lah yang didefinisikan Hotel bertaraf lima bintang di mana manusia sibuk hidup dengan teknologi sampai mereka lupa bahawa tanpa yang dulu tiada yang sekarang. so bangunan di sekeliling kita merupakan senibina yang tercantik untuk kita sedar setiap hari akan ada idea baru dan dalam pada masa yang sama senibina terdahulu jugak yang menceritakan segala galanya. okay dah kenapa ayat aku puitis malam malam ni. 



 abah Nazan pernah cakap dekat aku dulu. as a designer. bila kita pergi sesuatu tempat. kalau perlu untuk kita dongak kan kepala. kita dongakkan jer. biar lah orang kata kita ni batak atau kampung. tengok atas bawah. sebab itulah salah satu cara untuk kita belajar daripada pemerhatian.



we are getting tired. so end of today. anyway Bont Ton Hotel is a good place to go if you want to experience the old malay traditional house.


thanks for reading :*


No comments: