Friday, October 18, 2013

The Hajj 2013

Bismillah

Hi everyone! well, I'm actualy writing this post just for one reason. I just got back from Kelantan for raya haji baru baru ini and Im gonna write gadzillion things about that wonderful trip even sebenarnya tak ada lah wonderful mana pun. dan yang penting raya qurban bukan sekadar antara lembu dan kambing. kambing dan manusia. manusia dan raya. tapi ianya ada maksud dan hikmah yang lebih dari itu. 

dan lagi satu since raya haji masih valid untuk empat hari, so selamat hari raya :) ikhlas dari Tan Sri Nazan sekeluarga. ecececeyy. feeling. 



raya kali ni agak best sikit, sikit jer lah since abang Ezrin balik beraya di Malaysia.   


Oh yes untuk raya kalini, turn adik Iman yang korban. So dia agak cuak dari seminggu lepas since dia tak boleh tengok darah. Jalan pagi pun sorang sorang. nampak macam sedih jer. 


sampai di tempat korban, kami dijamu dengan laksa Kelantan. aku tak makan sebab aku dah kenyang.

 Abah Nazan dengan Abang Ezrin minat gila dengan laksa. So aku tak try lah since aku pun tak berapa suka laksa sebenarnya. 


meet the baby yang aku sendiri pun tak tahu apa nama dia. Sampai sampai jer terus nak dukung dengan mama Suria. tak malu. 


aku dan Ali (nama camera) takkan terpisah.

dan yang penting lembu qurban pun dah ready. 


orang dah semakin ramai and ofkoz makin meriah. 


Budak ni berdiri sebelah aku. jadi memang silap lah berdiri sebelah aku. kasi shot satu. dan dia pandang aku macam pelik. Okay. Fine.  


Ezrin sorang jer yang berjubah. sajer jer rampas spotlight aku. 


okay Iman dah ready untuk menjalan kan ibadah Qurban dan he was so in nervous mood. 


dan ini mengingatkan aku tentang raya haji lepas dimana aku punya turn untuk Qurban. kasi throwback sikit please. LOL. 


yes in our family ibadah qurban dilakukan secara bergilir gilir setiap tahun. so semua akan ada experience dan mungkin jugak menyelami dan memahami tentang ibadah qurban. 


 bukan senang tau nak berdiri sebelah lembu sebelah penjual lembu. since aku buat muka tak malu lari pergi depan. sorang sorang semata mata untuk tangkap gambar and i dont even care apa orang kata. the moments are much important than their thought. 

  muka cuak acah acah cool. 

b
 budak ni memang cari pasal dengan aku bila aku tengah khusyuk focus nak ambil gambar dia pergi tolak camera aku. banyak langsi lah lu. 

nasib baik comel. hmm. 

 masa ni semua orang bertakbir and i can feel the vibe. 



 random kampung guys. Awww, melted, :*

 dia lagi. hmm. bosan. sekarang aku konfius ini blog siapa ?
 since muka aku dari tadi sampai sekarang tak ada. 

tak apa bagi 'can' lah since dia dah lama tak balik malaysia. 

budak ni malu aku ambil gambar dia. tu lah siapa suruh bercangkung depan aku. aku memang suka ambil gambar orang.  

 dalam tengah semua sibuk tengok lembu budak ni sebok tengok kambing.




 proses melapah. tak silap aku the term is lapah. lapah tu yang macam the pictures above lah. buang buang kulit blah blah blah okay i dont know how to explain tapi faham faham sendiri lah kan. 

 iman sorang jer lelaki dalam gambar ni. tak malu ker? 

 aku sorang perempuan. apedehal. team Tan Sri Nazan yang osem. and yeah. actually kenapa gambar aku tak ada ialah sebab hari raya kali ni tudung aku paling sememeh macam apa jer and it was suck. dua jam aku repair tudung last lst aku selimpang jer. malas. 

on my way back, aku nampak budak budak ni tenga memancing. tanpa segan silu aku tegur. 

tasha : "hello. buat apa tu?"

budak2 : "pacing ikey" (pancing ikan) 

tasha : "ouhh. ada ikan ker? tak nampak pun"

terus diorang ignore aku. macam aku tak wujud tapi tak apa. aku join sebelah diorang sampai budak takpakai baju ni tergur aku. 

 dia cakap dalam bahasa kelantan dia. bagi aku soalan. 

budak : "akak. akak ni orang sabah ker?"

the hell. 

sumur hidup aku. sepanjang 20 tahun ini kali pertama orang cakap aku budak sabah. sebab kebiasaannya orang akan cakap aku orang Johor. sigh. Johor? celah mana muka johor pun aku tak pasti. tapi yang sabah ni lagi aku konfius. 

terus aku rasa nak tengok cermin. ada muka amoi ker aku ni? yang aku tahu amoi dah sah sah lah tak ada. kalau cakap macam preity zinta tu aku percaya lah jugak. 

so dengan capur gelak aku pun deny "Sabah? bukan lah. akak orang kolumpo lah"

kolumpo = kuala lumpur dalam bahasa pasar.

ciss. kolumpo sangat. aku cuma nak bagi mudah jer tempat orang senang recognize. 

so aku pun chiao dan biarkan diorang sambung memancing ikan di tempat yang terang terang tak ada ikan. 

budak budak. penuh imaginasi. 

 tak lama di kelantan but truly wonderful even tak sempat jalan langsung pergi mana mana. since masing masing busy dengan hal masing masing jadi sebab tu tak dapat stay lama dekat kampung. 

 singgah dekat tepi jalan sebab ezrin nak beli keropok dan budu bawak balik Dubai. dia kata dekat Dubai budu sebotol sepuluh ringgit. ambikkau. cekik darah. sama harga dengan air starbuck botol kecik. 

 aku teruja kejap. banyak nya keropok. 


tinggal seminggu jer lagi Ezrin dekat malaysia lepas ni tunggu setahun lagi untuk jumpa. So long farewell Abang Ezrin. 

3 comments:

Syazwanie Afandi said...

part soalan akak orang sabah itu memang lawak.. haha lol.. tak pe tasha orang sabah comel sngt kot bg dorg tuh yang tanye soalan mcm uh.. hehe btw akhirnya ada jugak entry terbaru.. :)

Selamat Hari Raya Aidiladha jugak..

natashanazan.blogspot.com said...

tau takper. orang sabah celah mana pulak. buat lawak jer budak tu. Yeah kind of busy kan. deep inside im always hoping akan selalu ada masa untuk myblog.

thank you wani :) selamat hari raya jugak <3

Anonymous said...

Apa lancau abg kau Babi mak kau pelacur